Tietosuojaseloste
Tietosuojaseloste
APUNA Avustajapalvelut
3521810–6
Yleistä
APUNA Avustajapalvelut tarjoaa henkilökohtaisen avun palveluita kaiken ikäisille asiakkaille. Tässä tietosuojaselosteessa kuvataan mitä henkilötietoja APUNA Avustajapalvelut kerää, miten tietoja käsitellään, mihin tietoja käytetään ja mille kolmansille osapuolille tietoja voidaan luovuttaa. Henkilötiedoilla tarkoitetaan kaikkia luonnollista henkilöä koskevia tietoja, joista henkilö voidaan suorasti tai epäsuorasti tunnistaa. Tätä tietosuojaselostetta sovelletaan mahdollisten tulevien asiakkaiden henkilötietojen käsittelyyn. Tietosuojaselostetta sovelletaan myös soveltuvin osin omaisten ja yhteistyökumppaneiden henkilötietojen käsittelyyn.
APUNA Avustajapalvelut noudattaa kaikessa henkilötietojen käsittelyssä soveltuvaa lainsäädäntöä, EU:n tietosuoja-asetusta, sekä viranomaisten ohjeistuksia henkilötietojen käsittelystä.
Rekisterinpitäjä ja tietosuojavastaava
Rekisterinpitäjä
APUNA Avustajapalvelut (3521810–6)
Voimakatu 16 B, 33100 Tampere
info@apuna.fi
Tietosuojavastaava
Hannele Summanen
hannele@apuna.fi
044 538 1602
Käyttötarkoitukset ja käsittelyperuste
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on yrityksen ja asiakkaan välinen sopimussuhde, joka muodostuu palveluita tilatessa tai sopimusta tehtäessä. Henkilötietoja käsitellään myös lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi (muun muassa kirjanpitovelvoite). APUNA Avustajapalvelut käsittelee henkilötietoja muun muassa:
yhteydenottopyyntöjen käsittelyyn
palveluiden tilaamiseen ja tarjoamiseen
palvelun arviointiin
sopimusvelvoitteiden noudattamiseen
palveluiden turvallisuuden varmistamiseen
asiakasviestintään
markkinointiin ja markkinoinnin kohdentamiseen
Lisäksi voimme kohdistaa rekisteröidyn suostumuksella suoramarkkinointia. Rekisteröidyllä on koska tahansa oikeus peruuttaa antamansa suostumus sähköiseen suoramarkkinointiin, suoramarkkinointikirje on mahdollista peruuttaa kirjeessä olevalla peruutuslinkillä.
Asiakasrekisteriin tallennettavat tiedot
APUNA Avustajapalvelut kerää rekisteröidyistä vain sellaisia henkilötietoja, jotka ovat olennaisia käyttötarkoituksen kannalta ja muodostavat loogisen kokonaisuuden. Välttämättömiä henkilötietoja voi olla esimerkiksi:
nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot
asiakkaan nimeämät yhteyshenkilöt
alaikäisen huoltaja
laskutustiedot
muut palvelun kannalta välttämättömät tiedot
APUNA Avustajapalveltu ei ylläpidä paperilla olevia rekistereitä. Henkilötietojen luovutus markkinointitarkoitukseen on vapaaehtoista.
Tuntinetti (asiakasrekisteri)
APUNA Avustajapalvelut kerää henkilötietoja edellä mainittuihin käyttötarkoituksiin Tuntinetti-tietojärjestelmään. Tietojen säilytysajoista Tuntinetti-palvelussa kerrotaan tarkemmin kohdassa ”Säilytysaika”. Tuntinetin omaan tietosuojaselosteeseen voi tutustua tarkemmin tästä.
Tietolähteet
Tiedot saadaan asiakkaalta, tämän huoltajalta, lähiomaiselta tai asiakkaan lailliselta edustajalta. Asiakkaan suostumuksella tietoja voidaan saada myös muilta sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiltä.
Säilytysaika
Asiakasrekisteriin tallennettujen tietojen osalta noudatetaan kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä säilytysajoista. Kun henkilötietojen säilyttämiseen liittyvä velvoite poistuu, poistamme asiakkaidemme tiedot tai luovutamme ne tarvittaessa rekisterinpitäjän, kuten hyvinvointialueen haltuun. Mahdollisia tulevia asiakkaita tai työntekijöitä koskevia tietoja (esimerkiksi yhteydenotot verkkosivujen kautta) säilytetään kuusi (6) kuukautta tietojen vastaanottamisesta. Lisätietoja säilytysajoista annetaan pyynnöstä. Pyynnön voi esittää puhelimitse tai kirjallisesti tietosuojavastaavalle.
Tietojen luovutus
Asiakastiedot ovat salassa pidettäviä. Tietoja voidaan luovuttaa asiakkaan tai hänen laillisen edustajansa suostumuksella tai lainsäädännön nojalla esimerkiksi vakuutusyhtiölle. Alaikäisellä asiakkaalla on ikäänsä ja kehitystasonsa nähden oikeus kieltää hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalleen.
Tietojen siirto Euroopan ulkopuolelle
Mitään henkilötietoja ei siirretä Euroopan/Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Asiakastietojen käyttö ja käsittelyn turvallisuus
Kaikkia henkilötietoja käsitellään varmistaen tietojen tietosuoja ja turvallisuus. Käsittelyssä käytetään asianmukaisia suojaustoimia huomioiden muun muassa ympäristö, salasanat ja palomuuri. Asiakastietoihin on pääsy vain nimetyillä henkilöillä yksilöidyin käyttäjätunnuksin. APUNA Avustajapalvelut ei ylläpidä manuaalista rekisteriä tai aineistoa. Henkilökunnalla on lainsäädännön perusteella vaitiolovelvollisuus.
Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyn tarkistusoikeus
Rekisteröidyllä on oikeus tarkistaa itseään koskevat henkilötiedot. Tarkistuspyyntö osoitetaan kirjallisesti tietosuojavastaavalle.
Rekisteröidyn oikeus vaatia tiedon oikaisua tai poistamista
Rekisterinpitäjän on ilman aiheetonta viivytystä oikaistava, poistettava tai täydennettävä asiakasrekisterissä oleva virheellinen, tarpeeton, puutteellinen tai vanhentunut henkilötieto
Korjauspyyntö osoitetaan kirjallisesti tietosuojavastaavalle
Korjauksen aikana virheellisen, tarpeettoman tai vanhentuneen tiedon leviäminen on estettävä
Korjaus toteutetaan niin, että virheellinen merkintä siirretään tausta-arkistoon ja korjauksen tekijän tiedot tallennetaan
Mikäli korjauspyyntöön ei voida suostua, rekisterinpitäjä toimittaa vastauksensa kirjallisesti ilman aiheetonta viivytystä
Rekisteröidyn oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle.
Oikeus peruuttaa suostumus
Rekisteröidyllä on oikeus peruuttaa suostumuksensa sähköiseen suoramarkkinointiin.
Oikeus olla joutumatta automaattisen päätöksenteon kohteeksi
APUNA Avustajapalveluiden toiminnassa ei käytetä automaattista päätöksentekoa tai automaattista profilointia.
Yhteydenotot
Kaikki yhteydenotot pyydetään kirjallisesti tietosuojavastaavalle. Tietosuojavastaava tarkistaa yhteydenottajan henkilöllisyyden
Muutokset Tietosuojaselosteeseen
Pidätämme oikeuden muuttaa ja päivittää Tietosuojaselostetta.
Tietosuojaseloste on julkaistu 10.10.2025